Bli kvitt type 2 diabetes!



Av Elisabeth Hægeland

Med riktig innstilling, kosthold og trening kan type 2 -diabetes og insulinresistens bekjempes. Man kan i alle fall holde sykdommen i sjakk og forhindre videre utvikling til type 1 -diabetes og andre sykdommer.

Hva er diabetes?
Når kroppen ikke klarer å produsere nok insulin eller når insulinet ikke tas opp i kroppen gir det diabetes. Insulin er et hormon som lages i bukspyttkjertelen og regulerer sukkermengden i blodet. Det gjør at kroppen kan lagre glukose i cellene.
Felles for alle med diabetes og insulinresistens er at blodsukkernivået er for høyt - man er rett og slett "for søt". Diabetikere er enten ikke i stand til å produsere insulin (type 1), eller så har de for lav insulinproduksjon eller ulike grader av insulinresistens (type 2).
Ved type 1 eller insulinavhengig diabetes er de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen ødelagt. Dette starter ofte med kraftige symptomer, så diagnosen stilles raskt. De med type 1 må ta insulinsprøyter flere ganger daglig for å overleve, på grunn av total mangel på egenprodusert insulin. Insulintabletter hjelper ikke, siden insulinet blir ødelagt av fordøyelsesvåskene i mage - og tarmsystemet.
Ved ikke -insulinavhengig diabetes type 2 klarer ikke bukspyttkjertelen å lage insulin som normalt. Ved insulinresistens har cellene mistet evnen til å flytte glukose fra blodstrømmen til cellene og vevene slutter å reagere på insulin. Da øker bukspyttkjertelens utskillelse av insulin til blodet, men det bidrar ikke til at sukker lagres i cellene.
Insulinresistens og type 2 -diabetes må tas på alvor fordi de kan våre medvirkende årsak til utvikling av hjerte - og karsykdommer, hjerneslag, nyresvikt, blindhet, fotsår og amputasjoner. Ofte skjer utviklingen langsomt med diffuse symptomer, så det kan det ta lang tid før riktig diagnose stilles.

årsaker til diabetes
Gener, dårlig immunsystem og virus er hovedårsaker til diabetes. Overvekt, lite fysisk aktivitet og dårlig kosthold gir grobunn for sykdommens utvikling. Høyt inntak av sukker, ferdigmat, raffinert og kjemisk behandlet mat, mye mettet fett, høy -glykemisk og fiberfattig mat er viktige bidragsytere. Slik mat fører til dårlig fordøyelse, ubalanse i blodsukkeret, overvekt og dårlig helse generelt.
Nesten alle har en gang i livet opplevd å ha lavt blodsukker eller hypoglykemi uten å oppdage det. årsaken er overforbruk av sukker og stivelsesholdig mat, uregelmessige måltider og usunne mellommåltider.

Hva skal til for å bli frisk?
Behandlingen av diabetes går først og fremst ut på opplåring i god egenomsorg. For å holde blodsukkeret på et normalt nivå må man justere med riktig kosthold og fysisk aktivitet. Ifølge en internasjonal studie støttet av FN, er vektreduksjon nøkkelen til forebygging og ofte helbredelse av diabetes.
Ikke alle med type 2 -diabetes trenger medisiner, men denne avgjørelsen må alltid tas i samråd med lege. En del forsøker å endre kosthold og trening først, men mange opplever at helsevesenet og Norges Diabetesforbund har upassende eller motstridende tilbud.
Bruken av insulin i behandling av type 2 -diabetes har økt de siste årene. Rundt syv av ti personer med type 2 trenger blodsukkersenkende tabletter eller insulin fordi de ikke klarer å regulere blodsukkeret med dietten.

Viktig med fysisk aktivitet
Mosjon og trening balanserer blodsukkeret, og er spesielt gunstig for de med diabetes og insulinresistens. Fysisk aktiviktet hjelper også på høyt blodtrykk, høye fettstoffer, overvekt og blodproppdannelse.
Alle som står i fare for å få diabetes reduserer risikoen vesentlig med daglig mosjon i minst 30 minutter. Jo hardere og lengre trening og jo flere muskelgrupper som brukes, jo bedre blir insulinfølsomheten. Derfor gir stavgang bedre effekt enn vanlig gange.
Hos de med insulinresistens og type 2 -diabetes er kroppens insulinfølsomhet svekket. Ifølge forskning er fysisk aktivitet den mest effektive metoden for å øke insulinets følsomhet. Mosjon gjør at kroppens sukker forbrukes og blodsukkeret går ned.

Hva kan gjøres med kost?
Diabetes og insulinresistens kan forebygges og kontrolleres ved å opprettholde et sunt fordøyelsessystem for å få et velfungerende immunsystem og hormonsystem. Lavglykemisk og fiberrik mat som ferske og ubehandlede grønnsaker, spirede bønner, linser og frø er den beste maten for alle med diabetes, insulinresistens og andre sykdommer. Alle som ønsker å forebygge sykdom har godt av slik mat.
Tomme kalorier, stivelsesholdig og høyglykemisk mat må unngås. Det er hvitt mel, bakevarer, raffinert ferdigmat, sukker, søtsaker, fruktjuice, pasta, poteter, potetgull og hvit ris. Ellers spiser man så mye grønnsaker og belgfrukter man bare vil.
Maten bør våre så fersk og ubehandlet som mulig, og den bør våre minst mulig varmebehandlet for å bevare verdifulle enzymer og vitaminer. Mat som er varmet til over 48 grader har mistet viktige enzymer som gir liv til fordøyelsen og energi til kroppens celler.

Symptomer på diabetes og lav glukosetoleranse
* Må tisse ofte og øyeblikkelig
* Økt tørste og sultfølelse
* Plutselig, uforklarlig vekttap
* Vektøkning
* Svakhet og tretthet
* Tåkete syn
* Tørr eller kløende hud
* Nummenhet eller prikninger i munn, lepper, hender, føtter
* Saktere sårheling
* Skjelving, svette og svimmelhet
* Høy puls og hjertebank