Jakten på Den hellige gral
i mystiske Rennes-le-Chateau



Rennes-le-Chateau har blitt et mål for en litt spesiell gruppe turister og er et sted fylt med mysterier, koder og gåter knyttet til Maria Magdalena og Jesus. Det finnes spor knyttet til historien om Marias reise med båt fra Israel til Frankrike etter Jesu korsfestelse. Legenden om stedet Rennes-le-Chateau forteller også om en skatt. En skatt som er godt gjemt...

Av Astrid Elisabeth Pedersen

Planlegger du å dra på en reise fylt med mystikk, legender og mulige energiopplevelser, kan det være verdt å undersøke et ikke altfor fjernt reisemål, nemlig Rennes-le-Chateau i Frankrike. Landsbyen har navn etter slottet den ligger ved, og landområdet er Languedoc-Rousillon helt sør i Frankrike, noen mil vest for Montpellier og Marseille.
På vei mot den lille landsbyen Rennes-le-Chateau som ligger opp mot Pyreneene, reiser vi gjennom landområder hvor det er mange muligheter for opplevelser med både mystisk tilsnitt og vakker natur. Her er det mulig å finne spor etter tempelridderne og katarene i tillegg til historiene knyttet til mysteriet Rennes-le-Chateau. Litt lettere blir det å finne spor hvis du setter deg inn i historien til området på forhånd.

Hellig blod, hellig gral
Legenden om Rennes-le-Chateau forteller om en skatt. En skatt som er godt gjemt. Mange eventyrere har forsøkt å finne den, og både muntlige og skriftlige overleveringer forteller at skatten kan være både smykker, penger og andre verdifulle gjenstander. Noen mener at det finnes relikvier der som er en del av skatten. En relikvie, som kommer fra det latinske ordet reliquiae, levning, er en kroppsdel fra eller gjenstand assosiert til en hellig person. Relikvier i streng forstand er rester fra kroppen til en hellig eller salig avdød.
Et møte mellom tre menn satte fokus på Rennes-le-Chateau i vår nære fortid og på historiene om hva som kan være gjemt der. Da forfatteren Henry Lincoln underviste på en sommerskole i 1970-årene, møtte han forfatteren Richard Leigh. Leigh introduserte ham for Michael Baigent, en newzealandsk fotojournalist, som jobbet på et prosjekt om Tempelridderordenen. De fant ut at de delte interessen når det gjaldt denne ordenen, og de holdt flere foredrag om teorien om Jesu etterkommere før de ga ut boken "The Holy Blood and the Holy Grail" ("Hellig blod, hellig gral" på norsk) i 1982, som ble en bestselger. I denne boken forteller forfatterne om Rennes-le-Chateau og går her enda lenger enn i foredragene sine i beskrivelsen av hva skatten kan være - rett og slett Den hellige gral.
Det stopper ikke der. For hva var Den hellige gral egentlig? Et beger laget av metall som man kunne drikke vin av - symbolsk Kristi blod - slik som under nattverden i kirken?

Etterkommerne av Jesus og Maria Magdalena
Kan det finnes spor i tiden ved Rennes-le-Chateau som enda ikke er visket ut? Ifølge "Hellig blod, hellig gral" handler det om at den ekte hellige gral er Jesu blodslinje - etterkommerne av Jesus og Maria Magdalena som giftet seg inn i det franske kongelige dynastiet Merovingerne. Alt dette ble holdt hemmelig av Sionordenen. Denne historien ble brukt som et grunnlag for Dan Browns internasjonale bestselger "Da Vinci-koden".
For de som liker ordspill og koder, kan det være verdt å ta med seg at på fransk finner vi ordet sangreal, et ord som er svært likt saint graal. Sangreal betyr kongelig blod. Hellig blod. Saint graal betyr hellig gral. Delvis skjulte og mindre skjulte slektslinjer har blitt sporet og satt i forbindelse med Provence og Syd-Frankrike og Maria Magdalena. Kan den lille kirken i Rennes-le-Chateau vise seg å inneholde nøkkelen til beviset på Maria Magdalenas ekteskap med Jesus og blodslinjen de skapte?
Publisiteten som ble knyttet til denne mystikken gjennom forfatteren Dan Brown og boken og senere filmen "Da Vinci-koden", gjorde ikke akkurat interessen for Rennes-le-Chateau og området rundt mindre. Forfatteren Dan Brown nevner ikke Rennes-le-Chateau ved navn i sin bok, men de som er kjent med disse teoriene slik de blir presentert i boken "Hellig blod, hellig gral", vet likevel at dette er stedet.

Historien om presten og tempelskatten
En del av historiene som ligger rundt 140 år tilbake i tid, og som ble knyttet sammen med mysteriene rundt stedet og landsbyens kirke, fikk fart i oppmerksomheten rundt stedet og historien. Det ble en gang påstått at presten i Rennes-le-Chateau på slutten av 1800-tallet, Berenger Sauniere, hadde funnet skatten til Tempelridderordenen. Han kom til en kirke som var i en forferdelig dårlig forfatning og satte i gang med store oppussingsprosjekter og nybygg. Hans tilgang til så mye penger var det ingen som forsto, blir det sagt. Men det finnes de som mener at slike rykter ble spredt mange år etter prestens død av hotellverten Noel Corbu som på 1950-tallet spredte ryktene for å øke omsetningen. Og han lyktes!
Den første avisartikkelen om dette skal ha blitt trykket i 1956. På grunn av at Corbu fikk beskyldninger rettet mot seg for spredning av falske rykter, ble Rennes-le-Chateau også sentrum for konspirasjonsteorier som hevder at Sauniere avdekket skjulte skatter og/eller hemmeligheter om historien til kirken som potensielt kan true grunnlaget for katolisismen. Området har blitt fokus for stadig mer sensasjonelle påstander som ser en sammenheng mellom tempelridderne, Den hellige gral, skattene fra Salomos Tempel, Paktens ark, leylines og hellig geometri. Det ble ekstra fokus på mytene og mystikken rundt Rennes-le-Chateau i den siste halvdelen av 1900-tallet, og det er mange som mener at man fortsatt kan finne flere spor etter en alternativ kristendom i landsbyen.

Kirken viet til Maria Magdalena
Det er med blandede følelser, men et åpent sinn jeg vandrer inn gjennom inngangen til den vakre lille kirken. Samtidig som jeg kan merke følelsen av å være på hellig grunn både i landsbyen og området rundt, synes jeg også å kunne merke spor av en del forskjellige sterke okkulte krefter og interesser fra både tilreisende og andre i landsbyen.
Fordi jeg ønsker å erfare selv, direkte fra kilden, holder jeg sinnet mitt åpent. Inskripsjonen over inngangen er hentet fra innvielsen av kirken og lyder: "Dette er et sted med ærefrykt, og dette er Guds hus, porten til himmelen, og det skal kalles det kongelige hoff av Gud." Den første delen av denne passasjen ligger over inngangen til kirken - resten av passasjen er skrevet over buene på kirkens to dører.

Spesiell utsmykning
En del av utsmykningen som er brukt, er spesiell. Det er underlig for oss som i den norske kirken i dag ikke har sett slik bruk av kirkeutsmykning, å få øye på at en djevelskulptur bærer døpefonten, det hellige vannet. Det er svært sjelden også i Frankrike og katolske land, men det finnes andre eksempler på dette i kirker rundt om i Frankrike.
Bortsett fra utsmykningen rundt gamle kirker tilknyttet katolisismen kan jeg ikke erindre og ha sett lignende utsmykning, og da kun utvendig eller på vegger. Er ideen om jorden, det materielle, billedgjort på denne måten? Hadde vi vært i Tibet, ville jeg normalt tenkt at en slik utsmykning eller kostyme var ment å skulle jage bort det onde - skremme det eller nøytralisere. Var det slik det var ment av presten som på 1800-tallet valgte ut denne skulpturen, eller hadde det en annen mening?

Demonen Asmodeus
Det har blitt antatt at denne skremmende skikkelsen skal representere demonen Asmodeus, som er bæreren av hemmeligheter, vokteren av skjulte skatter og ifølge en gammel judeisk legende den som bygget Salomos Tempel.
Maleriene og utskjæringene som dekorerer veggene, har også spesielle detaljer. Noen utskjæringer viser en del kvinner i følget rundt Jesus hvor blomster vokser opp av jorden foran ham, og blant glassmaleriene kan vi se en kvinne ligge og hvile på en pute foran Jesu føtter under det som ser ut til å være en tolkning av det siste måltidet. Du kan lett finne spesielle detaljer om du før reisen hit setter deg inn i hva som er vanlig utsmykning av kirker. Utsmykningen av denne kirken ble valgt av presten som restaurerte den på 1800-tallet, Sauniere. Man har funnet spor langt tilbake i tid for at dette har vært et hellig sted tidligere, både for kelterne og for romerne.
Noen få andre turister går omkring sammen med oss i stillhet, men snart er vi alene. I en stille meditasjon på en kirkebenk kommer jeg inn i en meget god stillhet og meditasjon som samler meg og fjerner alle forestillinger fra sinnet. Meditasjonen bidrar til å la meg finne Kristus i mitt eget hjerte, og blir en del av den indre reisen på denne turen. Jeg føler at det ligger noe fint og svært gammelt og opprinnelig her på denne grunnen. Jeg søker dypt innover og opplever en rolig og vakker meditasjon inne i denne lille kirken viet til Maria Magdalena.

Renselse
Jeg kjenner at det er et energiarbeid som skal gjøres. Da jeg vandrer inn på kirkegården, er det lett å finne graven jeg leter etter, graven til presten Sauniere. Jeg stiller meg foran den og kjenner øyeblikkelig en energi som en virvelvind. Erlend står hele tiden tett bak meg og støtter meg i arbeidet med sitt nærvær og sin energi.
Det tetner til på himmelen over oss, det blir grå skyer og antydning til torden samtidig som det begynner å blåse. Jeg kjenner at jeg utvider meg, blir større, og står samtidig fast plantet på jorden som et bindeledd og renser energier. Jeg opplever hvordan det begynner å virvle opp grå energier fra jorden foran meg som jeg renser ut samtidig som det blåser sterkere vind rundt oss.
De fysiske elementene for renselse - regn og vind - ble øyeblikkelig med da jobben startet. Dette blir en sterk opplevelse. Når det hele roer seg ned, er det en mye lettere energi til stede. Vinden stilner og det kommer lett duskregn før solen igjen titter fram.

Maria Magdalenas tårn
På en høyde rett ved landsbyen, omgitt av gress og en atmosfære som innbyr til ro og fred, ligger Maria Magdalenas tårn. Tårnet ligger på kanten av en høyde med praktfull utsikt utover dalen med frodig landskap under seg. Presten Sauniere finansierte også byggingen av tårnet og viet det til Maria Magdalena, akkurat som kirken. Tårnet ble brukt som bibliotek.
Merk at magdala også betyr tårn på arameisk og hebraisk, så kanskje det er et slags ordspill involvert her.
Vi kan ikke komme inn i tårnet på det tidspunktet vi er der. Utsikten og roen som hviler over stedet, er imidlertid deilig å sitte og nyte en lang stund - lent inntil tårnet med utsikt til den frodige dalen hvor det går an å prøve å fornemme atmosfæren og de som kan ha sett denne utsikten for for lenge, lenge siden...
En liten spasertur knytter tårnet til Villa Bethanie, som var ment for pensjonerte prester. Navnet Betania kan vi også finne igjen i historien omkring Jesus og hans følge. Over hele stedet er det brukt mange navn og hendelser som knytter Rennes-le-Chateau opp mot de skjellsettende hendelsene for over 2000 år siden i et land i Midtøsten. Selve kristendommens vugge.

Feriemuligheter i området
Det er svært spennende å kunne besøke et sted som Rennes-le-Chateau, og det er vi ikke alene om å synes. Det som var en "sovende" liten landsby, tiltrekker seg nå over 100.000 turister hvert år. Det er temmelig mye med tanke på at dette er en landsby som ifølge kommuneoversikten fra 2009 har 91 registrerte innbyggere.
Kommer du med direktefly, er nærmeste flyplasser Toulouse, Montpellier eller Bordeaux. Det går også fint an å kombinere et besøk her med badeferie på Den franske riviera eller turer i fjellene Pyreneene som grenser mot Spania. Hvis du har tid til å ta reisen gjennom landet, kan du selvfølgelig kjøre bil gjennom Europa eller ta fly til Nice og ta deg videre derfra. Du kan reise med offentlig kommunikasjon eller leie en bil, slik vi gjorde. På vei innover mot Languedoc opp i høyden mot Pyreneene minner deler av landskapet om Norge, med smale veier langs en elv med frodig grønne småtrær og saftig gress.
Vi overnattet en natt på Chateau-des-Ducs, et vaskekte middelalderslott noen kilometer fra landsbyen. En ansatt i en bokhandel i Rennes-le-Chateau tipset oss om denne overnattingsmuligheten. "Alle tror det er så dyrt der, men det er det ikke," sa han. Det stemte - bare 200 kroner for en natt. Med et ferskt søk på Google kan vi riktignok på de nye prisene konstatere at det nok har blitt pusset opp siden vi var der. Vi hadde enkel overnatting og spiste godt på slottets restaurant. Det finnes også flere andre overnattingssteder i nærheten. I turistguiden frister området med gode muligheter for fotturer og riding på hest i skoglandskap, på sletter og jorder og opp mot utsiktspunkter.
Vi hadde en ukes ferie og reiste fra Nice gjennom et frodig landskap hvor vi vekslet mellom å kjøre mellom vingårder og frodige vinranker på mindre trafikkerte veier til lynraske transportetapper på motorveier. Begge deler var opplevelser som fikk det til å kile i magen - sammen med vissheten om at vi var på vei mot en legende!

Kilder:
Aftenposten
Wikipedia
"Hellig blod, hellig gral"
Den offisielle nettsiden til Rennes-le-Chateau